Följ Tillväxtverket

Hållbarhet som affärsidé i Startup-Sweden

Nyhet   •   Aug 15, 2017 09:00 CEST

En app för samåkning, en digital plattform för företag som vill ta socialt ansvar och en app som motverkar mobbning. Det är affärsidéerna bakom några av de sju startupbolag som har valts ut att delta i Startup-Swedens boot camp i september.

Tillväxtverkets initiativ Startup-Sweden ger mindre snabbväxande digitala bolag från hela Sverige tillgång till startup-scenen i Stockholm. Under en intensiv vecka utökar bolagen sitt nätverk med andra företag, finansiärer och möjliga partner. De får också utveckla sina kunskaper inom affärsutveckling.

Startups förändrar branscher och tar sig an nya utmaningar. Årets tredje boot camp riktar sig till digitala startups med hållbarhet som affärsidé. Eller med andra ord: startups som löser sociala och miljömässiga samhällsutmaningar genom digitala tjänster eller produkter – och på så vis bidrar till en hållbar utveckling.

Här är de 8 bolag som deltar:

EIMS 2C, Kumla, ger mässbesökare möjlighet att samla och dela broschyrer och kataloger i elektroniskt format.

Mobilsamåkning Sweden AB, Växjö, erbjuder en app för samåkning med fokus på landsbygden.

Off2off, Karlstad, har utvecklat en molnbaserad kommunikationstjänst för att återanvända överblivet material från organisationer.

Non-Violence Education International AB, Stockholm, har utvecklat en app för att motverka mobbning, våld och andra problem som drabbar ungdomar.

AddTruly AB, Göteborg, har skapat en digital plattform för företag som vill ta socialt ansvar genom att stödja gräsrotsorganisationer.

Cake 0 emission AB, Ekerö, har utvecklat en elmotorcykel, för att snabba på resan mot ett samhälle utan koldioxidutsläpp.

Rockan Data Center AB, Spånga, bygger energieffektiva datacenter i gamla militära anläggningar, för att bidra till minskade koldioxidutsläpp.

Boot camp 3 äger rum 11-15 september i Stockholm.

I fjol deltog 40 startups från hela landet i Startup-Sweden. Ett av resultaten blev investeringar på närmare 30 miljoner kronor i några av bolagen.

Läs mer om Startup-Sweden

För mer information kontakta marcus.liu@tillvaxtverket.se 08-681 91 02

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Ett av myndighetens uppdrag är att bidra till att företag utvecklas genom att ta vara på digitaliseringens möjligheter. Startup-Sweden riktar sig till små snabbväxande företag med en produkt eller tjänst som bygger på en digital plattform.