Följ Tillväxtverket

Bolag från Uppsala och Västerås i årets första omgång av Startup-Sweden

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2017 19:08 CET

En samlingsplats för poddar, ett digitalt verktyg för fertilitetskliniker och en mätare av annonssamarbeten i videoklipp. Det är affärsidéerna bakom några av de tio startupbolag som har valts ut att delta i årets första omgång av Startup-Sweden.

Startup-Sweden ger mindre snabbväxande digitala bolag från hela Sverige tillgång till startup-scenen i Stockholm. Under en intensiv vecka utökar bolagen sitt nätverk med andra företag, finansiärer och möjliga partner. De får också utveckla sina kunskaper inom affärsutveckling.

Årets första Boot Camp äger rum den 27 -31 mars i Stockholm och ansökningen har varit öppen för alla typer av digitala startupbolag.

Här är de tio bolagen som deltar:

  1. Shortly, Stockholm

    Erbjuder en streamingtjänst för kvalitativa kortfilmer, en Spotify för kortfilm.

  2. Referenza, Stockholm

    Utvecklat en digital tjänst för att underlätta för företag att dra nytta av deras befintliga nöjda kunder som ambassadörer för att nå nya kunder.

  3. Bundling, Stockholm

    Utvecklar en digital prenumerationstjänst för leksaker som hjälper föräldrar att spara tid, plats och pengar.

  4. Student Node, Stockholm

    Hjälper studenter att upptäcka och bli inbjudna till arbetsgivare inom deras akademiska område.

  5. StorySpot, Stockholm

    En digital samlingsplats där människor kan dela med sig och lyssna på lokal baserade podcasts.

  1. Mina arbeten, Östersund

    Erbjuder bygg och anläggningsbranschen ett verktyg för att underlätta kommunikationen mellan kund, hantverkare och arbetsledare

  2. Fertsoft, Uppsala

    Erbjuder fertilitetskliniker ett digitalt verktyg som ökar chansen hos föräldrar utan barn att få barn.

  3. Tubeview, Malmö

    Utvecklat ett digitalt mätverktyg som ska hjälpa annonsörer att mäta sina samarbeten med YouTube-influencers.

  4. Ochno, Västerås

    Utvecklat en lösning både mjukvara och hårdvara som gör det möjligt för människor och företag att konsumera mindre el.

  1. Wopify, Västerås

    Utvecklat en digitalmötesplats för arbetssökanden, som bygger på en artificiell intelligens så att jobbannonserna hittar dig, inte tvärtom.

I fjol deltog 40 startupbolag från hela landet i Startup-Sweden. Ett av resultaten blev investeringar på över 20 miljoner kronor i 16 av dessa bolag.

Läs mer om satsningen och ansökan här.https://tillvaxtverket.se/aktuella-amnen/digitalisering/startup-sweden.html

Ytterligare information:

arash.sangari@tillvaxtverket.se, 08-681 65 98

Tillväxtverket är en nationell myndighet som hör till näringsdepartementet. Vi har uppdrag inom entreprenörskap och regional tillväxt. Tillväxtverket förvaltar EU-medel i regionala strukturfondsprogram och ett gränsregionalt samarbetsprogram.